Sunday 11 January 2015

Kulit porcelain atau putih mulus ??

Assalamualaikum =)

Semua orang pon sedia maklum kan kulit manusia ni ada banyakk jenis okey saya repeat sekali lagi ada manyakkk jenis .Ada yang putih macam susu , ada yang putih kemerah merahan , ada  yang putih pucat , kuning langsat , porcelain , light brown , dark brown and sampailah ke warna black .

Tetapi menurut kajian rata rata wanita asia memiliki warna kulit Sawo Matang, Kuning Langsat, Putih Gading dan Hitam Manis.Macam ni haa..

                        
           Tapi harini saya just nak bahasakan dua jenis ni je porcelain type dan putih gading eh salah bukan bahasakan tapi bahaskan bahasa biar betol kak nanti ada yang salah faham ..baiklah lesson learnt.






 Mungkin dua gambar diatas sudah cukup untuk menerangkan apa itu jenis kulit porcelain ..apasal ni da makin skema ayat kesan lama sangat tak menaip blog mungkin ?urmm..senang cakap pocelain ni kulit tak berapa nak putih sangat tapi still gojess . Porcelain type ni mat salleh yang panggil tapi bagi kita orang melayu panggil kuning langsat . Contoh artis malaysia yang pada pendapat saya memiliki kulit porcelain yang cantik  calon calon nya ialah jeng..jeng..jeng 





Yes! Neelofa ..next artis yang memiliki kulit porcelain yang cantik ialah :




Yup fazura she deserve this !Muka berkerut baca novel pon masih maintain cantik .

Asyik bercakap pasal porcelain type skin je macam mana pulak dengan kulit putih mulus @gading ?
Mostly kulit jenis ni bnyak dekat jepun china dgn korea kalau dalam konteks malaysia ni agak jareng jareng nak ketemu melainkan kalau ada mix ye idok ?



Sekarang ni ramai sangat gadis remaja nakkan kulit putih mulus macam dalam 2 gambar kat atas ni ..cantik bukan tak cantik tapi makesure jangan sampai bahaya kan diri sebab bnyak produk memutihkan kulit kat pasaran sekarang mengandungi mercuri yang mana merupakan heavy metal ye awaa awaa semua bahaya untuk badan so pandai pandai lah memilih produk kalau boleh pakai yg made in malaysia dan diiktiraf oleh kementerian kesihatan malaysia .

Ni ada sedikit contoh artis malaysia memiliki kulit putih mulus cantik nya mereka mereka ini ~








Konklusinya pada saya ialah tak kisah lah kulit putih ke hitam ke asalkan bersih sedap dipandang pon sudah memadai =) Nanti saya buat tips cara penjagaan kulit muka agar sentiasa nampak bersih dan berseri sebab ye lah kadang2 muka boleh nampak kusam kan ? tapi  mungkin lambat sikit nak up entry tu huhu tapi uolsss tunggu tau  ~ assalamualaikum 

No comments: